موسسه حقوقی اترس

موسسه حقوقی اترس، برای شرکت های خصوصی و مجموعه های فروش کالا و خدمات، متناسب با نوع فعالیت و نیاز آنها، طرح های حقوقی ویژه ارائه میدهد.

موسسه حقوقی اترس

موسسه حقوقی اترس، برای شرکت های خصوصی و مجموعه های فروش کالا و خدمات، متناسب با نوع فعالیت و نیاز آنها، طرح های حقوقی ویژه ارائه میدهد.

موسسه حقوقی اترس

موسسه حقوقی دادفران اترس پرمخاطب ترین موسسه حقوقی کشور دارای دپارتمان های تخصصی و بیش از پنجاه وکیل متخصص ؛ خدمات تخصصی حقوقی را برای شما عزیزان ارائه می نماید.

۱۰ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

اثر حکم ورشکستگی نسبت به طلبکاران و بدهکاران ورشکسته

با صدور حکم ورشکستگی ، طلبکاران تاجر یا شرکت تجاری ورشکسته حق طرح دعوای انفرادی مدیون یا متعهد را از دست می دهند و باید بر اساس ترتیباتی که اداره ی تصفیه امور ورشکستگی مقرر کرده، عمل کنند. در واقع باید در مهلتی که در آگهی مدیر یا اداره تصفیه مشخص میشه، اسناد و مدارک طلب خود را ارائه کنند تا پس از تشخیص و تصدیق مطالباتشون، در فهرست غرما (طلبکاران) قرار بگیرن و به نسبت طلب خود از داریی ورشکسته بهره مند شوند. از طرفی قروض مؤجلی (مدت دار) که تاجر به دیگران داره هم حال میشن و باید پرداخت بشن! در این نوشتار که در بخش مطالب حقوقی مؤسسه حقوقی دادفران اترس قرار داره برای شما توضیح میدیم که حکم ورشکستگی چه تاثیراتی بر طلب طلبکاران ورشکسته و همچنین بر افرادی که بدهکار به ورشکسته هستند، میزاره و دو اثر عمده یعنی تعلیق تعقیبات شخصی و حال شدن دیون و تعهدات مالی مدت دار را مورد بررسی قرار میدیم.

 

حکم ورشکستگی

الف) اثر حکم ورشکستگی نسبت به طلبکاران تاجر ورشکسته

با صدور حکم ورشکستگی حق تعقیب شخصی یا حق مطالبه و اقامه دعوی هر طلبکار به صورت انفرادی علیه تاجر از بین میره و طلبکاران باید در هیات غرما وارد بشن. آنها باید وارد دعوی جمعی بشن تا براساس ترتیبات  و قواعد یکسان، ادعاهای مختلف و دعاوی متعدد علیه ورشکسته با سرعت و با رعایت اصل تساوی طلبکاران مورد بررسی قرار بگیره. از طرفی دیون و تعهدات مؤجل تاجر حال میشن که در ادامه به بیان این دو اثر میپردازیم.

 


     ادامه مقاله   

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۸:۰۵
موسسه حقوقی اترس

تاثیرات ورشکستگی شرکت در ورشکستگی مدیر یا مدیران

یک باور غلط وجود داره که وقتی شرکت ورشکسته میشه؛ مدیران و مدیر عامل آن شرکت هم ورشکسته میشن! در حالیکه باید گفت اینطور نیست؛ چون شخصیت حقوقی شرکت از شخصیت شرکا و مدیران جداست. در واقع مدیران و مدیر عامل به نام شرکت عمل می کنند نه خودشان. پس نتیجه ی معاملات و عملکرد آنها متوجه شخص حقوقی میشه. پس همونطور که قانون تجارت به صراحت گفته؛ ورشکستگی شرکت ملازمه ای با ورشکستگی شرکا نداره. البته در موارد خاصی و با جمع شرایطی ممکنه تاثیرات ورشکستگی شرکت موجب ورشکستکی مدیر یا شرکای شرکت بشه. در این نوشته که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه حقوقی دادفران اترس قرار داره، به توضیح تاثیرات ورشکستگی شرکت می پردازیم تا دیگر نگران این موضوع نباشید و در ضمن آگاه بشید که با چه شرایطی ورشکستگی شرکت می تونه ایجاد کننده ی خطر در جهت ورشکستگی مدیران شرکت باشه.

در حقیقت مدیر شرکت تجاری به این دلیل که مدیر شرکته، اصولا مسئولیتی در قبال دیون و تعهدات شرکت نداره. این قاعده حتی در شرکتهای شخص مثل تضامنی و نسبی هم اعمال میشه. مگر اینکه در قرارداد خاصی، مدیر شرکت اجرای تعهدات یا ادای دیون شرکت را ضمانت کرده باشه. همچنین قانون در موارد خاص علاوه بر شرکت، مدیر شرکت را نیز ضامن و متعهد قلمداد کرده؛ درست مثل ماده 19 قانون صدور چک که برای مدیران صادر کننده چکی که بر عهده حساب جاری شرکت و به نام شرکت و به نفع ثالث صادر شده، مسئولیت تضامنی در نظر گرفته.

نکته ی مهم: ممکن است مدیران شرکت به موجب قواعد عام مسئولیت مدنی یا به موجب قانون خاص مثل قانون صدور چک، مسئول خسارت وارده به شرکت باشند ولی از این موارد نمیشه قاعده ی کلی استخراج کرد و برای مدیران مسئولیت مطلق در نظر گرفت. پس در موارد شک اصل بر عدم مسئولیت مدیره.

قاعده ی کلی : تاثیرات ورشکستگی شرکت ملازمه ای با ورشکستگی شرکا و مدیران شرکت نداره؛ مگر در صورت مسئولیت آنها و سپس جمع شرایطی که در ادامه به بیان این شرایط می پردازیم.

 

تاثیرات ورشکستگی شرکت

 

 


     ادامه مقاله    

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۸:۰۳
موسسه حقوقی اترس

چند نکته ضروری و اساسی در مورد مالیات شرکت بدون فعالیت

همه شرکت‌های تجاری برای آغاز فعالیتشون و پس از تاسیس باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. بعد از ثبت شرکت، باید به اداره دارایی برای دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری مراجعه بشه. شرکت بدون فعالیت به شرکتی گفته میشه که به ثبت رسیده ولی هیچ فعالیتی را در زمینه ی موضوع شرکت شروع نکرده یا اینکه پس از مدتی دست از فعالیت تجاری کشیده. سوالی که مطرح میشه این است که چه مسئولیت ها و یا تکالیفی از نظر قانونی برای چنین شرکتهایی وجود داره؟ یک اشتباه رایج برای کسانی که چنین شرکتی را به ثبت رساندن این است که تصور می کنند چون شرکت فعالیتی نداره پس تکالیفی هم نخواهد داشت. اما باید بگیم که اینگونه نیست! اگر چنین شرکت بدون فعالیتی را ثبت کردید این نوشته که در بخش مطالب حقوقی مؤسسه دادفران اترس قرار داره، به شما کمک می کنه که با مسئولیت های قانونی و مالیات شرکت بدون فعالیت آشنا بشید.

نکته ی مهم : قاعده ی کلی از نظر قوانین مالیاتی این است که شرکت ثبت شده چه فعالیت داشته چه نداشته باشه، موظفه هر سال اقدامات قانونی را مثل دادن اظهارنامه مالیاتی انجام بده تا مشمول جریمه مالیاتی نشه.

 

مالیات شرکت بدون فعالیت

اقدامات لازم در مورد مالیات شرکت بدون فعالیت

 1)چنانچه اداره دارایی از عدم فعالیت شرکت اطلاع نداشته باشه برای شرکت مالیات در نظر میگیره. در نتیجه برای زمانی که شرکت فعالیتی نداره، این موضوع باید به اطلاع اداره دارایی و مالیات برسه.

2)حتی در صورتی که شرکت فعالیتی نداره، باز وظیفه داره تشکیل پرونده مالیاتی بده.

3) شرکت باید حوزه ی مالیاتی اش رو تعیین کنه. چون بدون تعیین حوزه ی مالیاتی، شرکت نمیتونه فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی ارائه بده .

4) شرکت ها پس از شروع فعالیتشون باید ظرف 4 ماه هر ساله اظهارنامه مالیاتی ارائه بدهند. در صورتیکه شرکت فعالیتی هم نداشته باشه، باید در اظهارنامه گزینه ی عدم فعالیت تیک بخوره تا مالیات شرکت بدون فعالیت نیز مشخص گردد.

 


     ادامه مقاله    

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۸:۰۱
موسسه حقوقی اترس

نوع دعاوی ورشکستگی و دادگاه صالح

قبل از پرداختن به این موضوع که آیا دعوی ورشکستگی مالی است یا غیر مالی باید خاطر نشان کنیم که اگر حق مورد اختلاف از حقوق مالی باشه، دعوی مالی و اگر غیر مالی باشه مثل طلاق، دعوی غیر مالی به شمار میاد. در این نوشته که در بخش مطالب حقوقی مؤسسه دادفران اترس قرار داره اولا به این موضوع که دعاوی ورشکستگی مالی یا غیر مالیه می پردازیم. ثانیا به این موضوع که چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی به دعاوی ورشکستگی را دارد می پردازیم.

 

دعاوی ورشکستگی

الف) اینکه یک دعوی مالی باشه یا غیر مالی آثار مهمی داره از جمله:

  •  در واقع اگر خواسته قابل تقویم به پول باشه دعوی مالی و چنانچه قابل تقویم به پول نباشه، غیر مالی محسوب میشه.
  • اگر دعاوی ورشکستگی غیر مالی باشه، نیازی به تقویم خواسته نیست و هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی ثابته و در نتیجه متناسب با میزان خواسته افزایش پیدا نمی کنه.
  • در صورتی که دعوای ورشکستگی غیر مالی باشه، حکم صادره در هر حال قابل تجدیدنظرخواهی است. در حالیکه در دعوی مالی بر حسب بهای خواسته، حکم صاره ممکنه قابل تجدیدنظر یا فرجام خواهی باشه یا نباشه.
  • همچنین تعیین مالی یا غیر مالی بودن دعاوی ورشکستگی آثار دیگه ای هم داره. مثل تفاوت در هزینه ی خدمات وکالتی و تفاوت در نتیجه ی قرار قبولی اعاده ی دادرسی و تفاوت در نتیجه ی درخواست فرجام خواهی.

 


     ادامه مقاله    

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۵۹
موسسه حقوقی اترس

وظایف مجمع عمومی مؤسس

مجمع عمومی مؤسس به خاطر تاسیس و انجام امور اساسی جهت ایجاد شخصیت حقوقی و تشکیل شرکت  سهامی  عام برگزار میشه. البته با این توضیح که این مجمع در شرکت سهامی خاص ضرورتی به تشکیلش نیست و به جای مجمع عمومی مؤسس، مؤسسین شرکت وجود دارن. هر چند که در عمل در شرکتهای سهامی خاص هم مجمع عمومی مؤسس تشکیل میشه ولی ضرورت قانونی وجود نداره. در این نوشتار که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه دافران اترس قرار داره به بیان وظایف مجمع عمومی مؤسس می پردازیم.

نکته ی مهم : در جلسه مجمع عمومی مؤسس، مؤسسین و پذیره نویسان حق حضور و رای دارند و هر سهم دارای یک رای است.

طرز تشکیل مجمع عمومی مؤسس

 جلسه ی مجمع، در وهله ی اول با حضور  یک نفر رئیس که از بین حاضران انتخاب میشه، تشکیل و اداره میشه. سپس انتخاب با اکثریت نسبی انجام میشه. رئیس مجمع و ناظران از بین مؤسسین و پذیره نویسان انتخاب می شن، ولی منشی جلسه ممکنه از بین آنها نباشه.

تصمیمات مجمع عمومی

 مجمع عمومی مؤسس جزو ارکان اصلی شرکت سهامی عام محسوب میشه و دقیقا از نظر درجه ی اهمیت مثل مجمع عمومی عادی و فوق العادس. البته با این تفاوت که وظایف هر مجمع متفاوت از دیگر مجامع است.

 

وظایف مجمع عمومی مؤسس

وظایف مجمع عمومی مؤسس

وظایف مجمع عمومی مؤسس که با رعایت  مقررات  قانون تشکیل می شه شامل موارد ذیل است:

  • رسیدگی و احراز پذیره نویسی تمامی سهام شرکت
  • احراز پرداخت مبالغ لازم در رابطه با اساسنامه شرکت
  • تصویب طرح اساسنامه و در صورت لزوم اصلاح آن
  • انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت
  • رسیدگی به گزارش مؤسسین و تصویب آن
  • انتخاب و تعیین روزنامه ی کثیرالانتشاری برای هر گونه دعوت و ابلاغیه تا زمان تشکیل مجمع عمومی عادی

نکته ی مهم :پس از انتخاب مدیران و بازرسان شرکت و قبول سمت از جانب آنها شرکت تشکیل میشه.

 


     ادامه مقاله    

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۵۷
موسسه حقوقی اترس

حد نصاب تشکیل و وظایف مجمع عمومی عادی در شرکت های سهامی

مجمع عمومی عادی در شرکت های سهامی از جایگاه ویژه ای برخورداره. زیرا این مجمع جز در موارد خاصی که رسیدگی به آنها در صلاحیت ارگان دیگری از شرکته، دارای صلاحیت جامع برای اتخاذ تصمیم نسبت به همه ی امور شرکته. نتیجه ی این صلاحیت عام تداوم و استمرار آن حتی بعد از انحلال شرکت و تا پایان تصفیه است! یعنی با انحلال شرکت هیچ دلیلی برای برگزاری جلسات مثلا مجمع عمومی فوق العاده نیست؛ در حالیکه مجمع عمومی عادی همه ی کارکردهایش را تا پایان تصفیه حفظ میکنه. در این نوشتار که در بخش مطالب حقوقی مؤسسه دادفران اترس قرار داره به صورت کامل و ساده به بیان وظایف مجمع عمومی عادی می پردازیم.

مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی سالیانه نیز خوانده می شود.

مجمع  عمومی عادی در پایان هر سال مالی و نه سال شمسی برای رسیدگی به صورت های مالی  شرکت تشکیل میشه. در واقع به موجب ماده 89 لایحه اصلاحی قانون تجارت؛ وظایف مجمع عمومی عادی که باید سالی یک مرتبه در زمان پیش بینی شده در اساسنامه تشکیل شود شامل موارد ذیل می باشد:

  1. ترازنامه و حساب  سود و زیان سال مالی قبل
  2. صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت
  3. صورتحساب دوره عملکرد سالیانه شرکت
  4. در نهایت رسیدگی به گزارش مدیران و بازرس یا بازرسان و سایر امور مربوط به حساب های سال مالی تشکیل بشه.

نکته ی مهم : تشکیل مجمع عمومی عادی در موارد 4 گانه ی فوق اجباریه و عدم تشکیل آن اجرای ضمانت اجراهای مربوطه ی قانونی برای مدیران شرکت را به همراه داره.

 

وظایف مجمع عمومی عادی

اصل کلی در مورد وظایف مجمع عمومی عادی

متناسب با عنوان اتخاذی برای مجمع عمومی عادی، این مجمع تصمیم های مربوط به امور جاری و عادی شرکت را اتخاذ می کنه. به این دلیل قانونگذار با ذکر عبارت کلی بیان کرده،  مجمع عمومی عادی می تونه نسبت به کلیه امور شرکت به جز آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی مؤسس و فوق العاده اس، تصمیم بگیره (ماده 86 لایحه).

 


     ادامه مقاله    

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۵۴
موسسه حقوقی اترس

قرارداد ارفاقی؛ شرایط اعتبار و آثار آن

قرارداد ارفاقی قراردادیه که بین اکثریت طلبکاران از یک طرف و تاجر ورشکسته از طرف دیگه منعقد میشه. در این قرارداد طلبکاران به تاجر ورشکسته فرصت میدن تا به فعالیت تجاری اش ادامه بده و در برخی مواقع ممکنه از بخشی از مطالباتشون صرف نظر کنند. در مقابل تاجر هم تعهداتی را به عهده میگیره. یعنی موظف میشه که مطالبات طلبکاران را به ترتیب مقرر و در زمان های تعیین شده در قرارداد پرداخت کنه. در این نوشتار که در بخش مطالب حقوقی مؤسسه  حقوقی دافران اترس قرار داره، شما را با شرایط اعتبار و آثار قراردادهای ارفاقی آشنا می کنیم.

 

قرارداد ارفاقی

شرایط اعتبار قرارداد ارفاقی

الف) عدم ورشستگی به تقلب تاجر

ورشکستگی به تقصیر مانع انعقاد قرارداد ارفاقی نمیشه. ولی بر اساس ماده 483 قانون تجارت اگر تاجر به ورشکستگی به تقلب محکوم شده باشه، قرارداد ارفاقی منعقد نمیشه. همچنین اگر به عنوان ورشکسته ی به تقلب تحت تعقیب قضایی باشه، لازمه که طلبکاران دعوت بشن و معلوم کنند که آیا با احتمال برائت تاجر و انعقاد این قرارداد تصمیم خودشون را در مورد این قرارداد به تعیین تکلیف در مورد جرم تاجر موکول می کنند یا تصمیم فوری می گیرند. اگر طلبکاران قصد داشته باشن که تصمیم خود را موکول به زمان بعد کنند باید طلبکارهای حاضر از حیث عده و از حیث مبلغ اکثریت تعیین شده ی ماده 480 ( نصف به علاوه یک طلبکارن که سه چهارم مطالبات را دارن) را داشته باشند. اگر در زمان انقضای مدت و حصول نتیجه ی رسیدگی به تقلب قصد انعقاد این قرارداد را داشته باشن  قواعدی که در مورد بالا گفتیم، اینجا هم رعایت میشه.

نکته کلیدی : اگر طلبکاران در مورد قرارداد ارفاقی تصمیم فوری بگیرن و تاجر بعدا به ورشکستگی به تقلب محکوم بشه، قرارداد ارفاقی باطل میشه!

 


     ادامه مقاله   

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۵۱
موسسه حقوقی اترس

ترازنامه مالی چیست و فرایند تصویب و اعتبار آن به چه صورت است؟

از جمله بحث های مهم که در شرکت های سهامی به ویژه شرکت سهامی خاص نقش مهمی در نمایش وضعیت مالی شرکت داره، ترازنامه مالی است. هیات مدیره هر سال صورت جلسه ی ترازنامه ی شرکت را تصویب می کنه. ترازنامه یا بیلان در واقع بیانگر وضعیت مالی شرکت در یک دوره ی زمانی مشخصه. در این نوشتار که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه حقوق اترس قرار داره به تعریف ترازنامه، اقلام ترازنامه مالی و اینکه رعایت چه نکاتی باعث معتبر شدن ترازنامه میشه و در نهایت فرایند تصویب ترازنامه را مورد بررسی قرار می دهیم.

ترازنامه مالی

ترازنامه مالی نشان دهنده ی وضعیت دارایی ها، ساختار مالی و میزان سود و زیان شرکته. ترازنامه در واقع معیاری برای محاسبه‌ی ارزیابی ساختار سرمایه‌ای شرکت به شمار می‌ره و یک صورت مالی است که تصویری از وضعیت کنونی دارایی‌ها و دیون یک شرکت و میزان سرمایه‌گذاری سهام‌داران را به نمایش میزاره. هیات مدیره باید هر سال پس از انقضای سال مالی شرکت، با ارائه ی گزارشی  کلیه دارایی، دیون، سود و زیان شرکت را محاسبه نموده و بیست روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالیانه، در اختیار بازرسان قرار بدهند.

 

فرمول ترازنامه: دارایی‌ها = بدهی‌ها + حقوق صاحبان سهام

جالبه بدونید!

ترازنامه صاحبان کسب و کار را از تعادل دارایی شرکت مطلع می کنه و به آنها قدرت سنجش وضعیت مالی شرکت را عطا میکنه. در واقع ترازنامه مالی یعنی تراز و تعادل بین دارایی و بدهی یک شرکت!

 

ترازنامه مالی

 


 

     ادامه مقاله     

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۳۸
موسسه حقوقی اترس

دفاتر تجاری و نحوه ی اعتبار بخشی به آنها

مطابق قانون تجارت هر تاجری به استثنای کسبه جزء مکلف است دفاتر روزنامه، کل، دارایی و کپیه را داشته باشه. دفاتر تجاری دفاتری هستند که در رابطه ی تجار باهم میتونن یکی از اسناد اثبات ادعا محسوب بشن. پس این موضوع دارای اهمیت زیادیه که این دفاتر چه هستند و چه کاربرد و ویژگی هایی دارند. در این نوشته که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه ی حقوقی دافران اترس قرار داره، شما را با دفاتری که یک تاجر باید داشته باشه و نحوه ی اعتبار بخشی و سندیت داشتن دفاتر تجاری ، آشنا میکنیم.

دفاتر تجاری عبارتند از:

1) دفتر روزنامه

دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات، دیون، داد و ستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی (خرید و فروش) و بصورت کلی تمام واردات و صادرات تجارتی خود  به هر اسم و رسمی که باشه و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می کنه را در این دفتر ثبت کنه.

2) دفتر کل

دفتریه که تاجر باید کلیه معاملات را حداقل هفته ای یکبار از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را مشخص و جدا کرده و هر نوعی را در صفحه مخصوص در آن دفتر بطور خلاصه ثبت کنه.

3) دفتردارایی

دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضاء کنه. تنظیم دفتر دارایی باید تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد انجام بشه.

4) دفتر کپیه

دفتریه که تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های صادره خود را به ترتیب تاریخ در آن ثبت کنه.

 

دفاتر تجاری

پلمپ دفاتر تجاری

قبل از آنکه در دفاتر روزنامه و کل چیزی نوشته بشه؛ باید توسط مرجع ثبت شرکت ها، شماره گذاری، امضا و پلمپ بشن (ماده 2 آئین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر ). دلیل این موضوع اهمیتیه که قانونگذار برای این دفاتر تجاری در نظر گرفته. چون مطابق قانون این دفاتر تحت شرایطی می تونن به عنوان سند و مدرکی معتبر برای اثبات دعوای تاجر و یا دعوایی که علیه تاجر مطرح میشه، در نظر گرفته بشن. اعتبار این دفاتر و سندیت داشتن آنها در صورتی است که مطابق مقررات این قانون تهیه و تنظیم شده باشن؛ در غیر اینصورت فقط علیه صاحب آن ها معتبر خواهند بود.

نکته ی مهم : امروزه  ترازنامه جایگزین دفتر دارایی شده. در نتیجه در حال حاضر پلمپ و شماره گذاری دفاتر روزنامه و کل که معمولا اساس حسابداری شرکتها را تشکیل میدن، از اهمیت زیادی برخوردارن و پلمپ سایر دفاتر متروک شده و مورد استفاده نیست.


 

     ادامه مقاله     

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۳۳
موسسه حقوقی اترس

ابطال و فسخ قرارداد ارفاقی

قرارداد ارفاقی قراردادی است که بین تاجر ورشکسته و طلبکاران برای ادامه ی فعالیت تجاری تاجر بسته میشه. در واقع یک فرصت دوباره برای تاجره تا با تمام توان به فعالیتش ادامه بده و با تجارتی که میکنه، بتونه بدهی هاش رو به طلبکاران پرداخت کنه. در این نوشته که در بخش مطالب حقوقی وب سایت مؤسسه دادفران اترس قرار داره، موارد بطلان و فسخ قرارداد ارفاقی و نتایج بطلان و فسخ را مورد بررسی قرار میدیم.

 

فسخ قرارداد ارفاقی

 

قرارداد ارفاقی در موارد زیر باطل است

 الف) در صورتی که تاجر به ورشکستگی به تقلب محکوم بشه. محکومیت تاجر به ورشکستگی به تقلب نشون میده که قرارداد ارفاقی باید باطل شه. یعنی چه الان بعد از قرارداد ارفاقی محکوم بشه و چه معلوم بشه قبل از قرارداد ارفاقی ورشکسته ی به تقلب بوده، قرارداد ارفاقی باطل میشه.

ب) در صورتی که بعد از انعقاد قرارداد ارفاقی و تصدیق دادگاه معلوم بشه که در میزان دارایی و قروض تاجر حیله و تقلبی به کار رفته و میزان واقعی ذکر نشده باشه، قرارداد ارفاقی باطله. چون این موضوع باعث میشه که یک طرف قرارداد یعنی طلبکاران دچار اشتباه بشن؛ چون با عدم اطلاع از این موضوع، قرارداد را منعقد کردن. دلیل دیگر ابطال این قرارداد تقلبه و  تقلب هم موضوعیه که مخالف نظم عمومی و در نهایت مضر به صحت قرارداده. در واقع قرارداد ارفاقی بعد از اینکه مورد تصدیق و تایید دادگاه قرار میگره نسبت به طلبکارانی که آن را امضا کردن، قطعیه. اما در جایی که شرایط مورد توافق توسط تاجر انجام نشه، برای طلبکارها حق فسخ قرارداد ارفاقی ایجاد میشه.

با این وجود مطابق ماده 495 قانون تجارت در حالتی که تمام یا قسمتی از قرارداد ارفاقی را یک یا چند نفر ضمانت کرده باشن، در صورتی که تاجر قرارداد را اجرا نکنه، طلبکارها میتونن اجرای قرارداد را از ضامن ها بخوان و در این حالت آن قسمتی از قرارداد که ضامن نداشته باشه، فسخ میشه.


 

     ادامه مقاله     

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۲۵
موسسه حقوقی اترس